[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Dec 9 22:01:18 CET 2009

On Wed, Dec 09, 2009 at 08:21:55PM +0100, Arne Østensen wrote:
> Jeg er ny her, så det kan være at jeg har gått glipp av noe informasjon.
>
> For tiden holder jeg på å legge inn turistforeningshytter i Rogaland
> og er usikker på hvordan disse skal tagges. Malen på No:Map Features
> sier tourism=cabin osv., men det ser ikke ut som de blir rendret i
> Osmarender Jeg ser at andre har brukt tourism=alpin_hut og at disse
> blir rendret.
>
> Er det noen som kan fortelle meg hva som er rett?

"Rett" er selvsagt en subjektiv sak i OSM-sammenheng. Du kan se en
diskusjon på wikien om hytter og lignende:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/wilderness_mountain_buildings
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Proposed_features/wilderness_mountain_buildings

Jeg foreslår at du bruker alpine_hut på betjente hytter og
wilderness_hut på selvbetjente og ubetjente hytter.

wilderness_hut står markert med "free rent" på den siden, så på norske
hytter bør man nok markere på noe vis at det ikke er åpent og gratis
selv om den er ubemannet.

Selvbetjente hytter bør også ha en food=yes.

Helt konkret ville jeg for eksempel tagget selvbetjente Reinheim som:

tourism=wilderness_hut
name=Reinheim
food=yes
free_rent=no