[NUUG kart] Kartverkets WMS-tjeneste operativ med litt justerte vilkår

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Mon Dec 28 19:59:18 CET 2009

On Monday 28 December 2009 19:13:42 Petter Reinholdtsen wrote:
> [Øyvind Hanssen]

> Veldig bra.
>
> Kartverkets tjeneste er litt treg her, men det er muligens pga. at jeg
> sitter bak en treg Internet-linje.  Kan du gjøre OpenStreetmap.org til
> et av alternativene for bakgrunnskart?
>
> Vennlig hilsen,

Har prøvd, men det er et problem, og det er vel egentlig det det koker
ned til: Kartprojeksjon. Såvidt jeg forstår det så støtter OSM offisielle
tile-tjeneste bare mercator projeksjon. Dette er ikke så godt egnet
så langt nord som dette. Jeg skulle helst hatt transverse mercator:
EPSG:32633 - UTM. Det er mulig en kan mikse lag med ulike projeksjoner
men jeg har ikke helt fått det til.

Det er mulig å sette hele systemet opp med mercator og OSM, pluss
litt kode for å oversette kartreferanser,  men da ser ikke kartverkets
kart like bra ut.

Jeg jobber med saken og skal nok få det til. Det kan kanskje være
en ide å sette opp en egen OSM tile server som støtter EPSG:32633.

mvh
Øyvind