[NUUG kart] Liten milepæl...

vegard vegard at engen.priv.no
Tue Jan 6 16:54:01 CET 2009

Hei,

En liten lærdom å ta med seg:

I Bergen bygger de for tiden en bybane. Jeg tenkte det var verdt å se
hvorvidt det går an å få koordinater så lenge det muligens er et lite
prosjekt som eier dataene, og de ikke er overlevert det normale
byråkratiet.

I julen sendte jeg en mail til informasjonssjefen i bybane-prosjektet,
som videresendte meg til plan-etaten, som igjen videresendte
forespørselen min til kommunens normale byråkratier, som faktisk
satt på dataene - *men ikke eide dem ennå*, og ga meg dem fordi
prosjektet ba meg om det.

Jeg har hele tiden bare fått positive svar, og det virker som folk er
inneforstått med bruken.

Og her for en liten time siden, fikk jeg faktisk fra kommunen en
shape-fil med koordinater for midtlinjen av begge sporene, til
inkludering i OSM!

Nå skal jeg bare ta litt oppfølging mot prosjektet, og parallellt
begynne å kikke på dataene. Oppløsningen var "ikke så god som 1m", som
var det jeg hadde antydet, men de trodde det skulle være bra nok. Jeg
har med andre ord ikke sett på dataene ennå, og vet ikke om jeg rekker
det i kveld.

--
- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.