[NUUG kart] Kongsberg nesten komplett?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jan 29 20:18:15 CET 2009

[Gustav Foseid]
> Det finnes (nesten garantert) folk på denne lista som kan mer om GPS enn
> meg, men så vidt jeg har forstått må GPSen etter en cold start begynne med å
> laste ned ephemeris data, noe som krever relativt godt signal. Når dette
> først er lastet ned, så kan fix opprettholdes med svakere signal.

Så vidt jeg vet trengs det ikke spesielt godt signal, men det tar litt
tid.  Tror det tar inntil 30 minutter før alle satelittbanene (som du
kaller ephemeris data) er mottatt.  Derfor lagrer moderne GPSer
informasjon om satellittbanene ganske lenge, og bruker disse for å
estimere hvor satelittene går før de siste banedataene er mottatt.

Vennlig hilsen,