[NUUG kart] Kongsberg nesten komplett?

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Fri Jan 30 00:35:44 CET 2009

On Thu, Jan 29, 2009 at 03:22:11PM +0100, Bjorn Munch wrote:

> Jeg prøvde å logge Dovrebanen fra Trondheim, men ga opp etter et
> kvarter da GPS'en ennå ikke hadde fått signal fra en eneste
> satelitt. Jeg hadde riktignok ikke vindusplass men likevel.

Jeg har blant annet tracket Nordlandsbanen Fauske-Trondheim, det
gikk egentlig uten problemer. (stort sett bare tunnelene jeg mistet
fix i.)

Du må ha:
1. Vindusplass, ingen vits i å prøve uten.
2. GPSen må ligge i vinduet, med antennen på optimalt vis.
3. Du må ha en relativt god GPS.
4. (Jeg har tracket litt under kjøretråd, men bare i relativt
   flatt landskap, så jeg kan ikke uttale med om det er
   en forvanskende faktor.)

Min Vista HCx er grei. Den skal ligge for å fungere optimalt.
På buss eller tog er det beste stedet å ligge klemt mellom
skuldra og vinduet, støttet av nedre vinduskarm.
Men dersom du ønsker å sove innimellom, går det også ann å
gjemme den under skuldra på genseren. (Ikke bry deg om rare blikk)

Det optimale er selvsagt å ta toget begge veger og gjerne
sitte på hver side av sporet. (samme side av toget i fartsretningen.)
Da får du midtstilt sporet, samt at du unngår problemet hvis det
er en lang høg skjæring på den ene siden av sporet.

Jeg finner det å bruke konstant _tid_ mellom målepunktene best
for å tolke gps-trackene fra slikt. 4 sekunder er helt greit
for tog, da kurvene ikke er særlig skarpe.  Dersom det er fare for
krevende forhold innimellom så er auto ofte et dårlig valg.
En fin bieffekt er at det er lett å se hvor stasjonene
er/toget stopper.

Jeg har også tracket deler av Namsosbanen på dresinsykkel.
Det er selvfølgelig kjempelett å få så nøyaktig som du ønsker det.

Det er _kjempeforskjell_ på kvaliteten til GPS-enheter.
Dette merker du under krevende forhold. Diskusjoner som dette gir
ikke mening hvis du ikke også oppgir hvaslags utstyr du bruker.

	Steinar