[NUUG kart] Ny lisens

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Thu Jul 9 21:16:40 CEST 2009

On Thu, Jul 9, 2009 at 4:05 PM, Kai Stian Olstad <kart at olstad.com> wrote:

> Det ser ut som om avgjørelsen/stemming om ny lisens er rundt hjørne:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Data_License/Implementation_Plan

Det har vært mye fram og tilbake med implementeringa, så det tryggeste er
nok å anta at dette er en foreløpig tidsplan.

> Er det noen som har lest og/eller satt seg inn i lisensen[1] og har noen
> kommentarer rundt den?

Ja, jeg har forsøkt å sette meg inn i lisensen og har fulgt diskusjonen
rundt den.

CC-BY-SA er i utgangspunktet en dårlig lisens for en database, da den kun
omhandler opphavsrett. Ettersom OpenStreetMap vedlikeholder en database
(samling av faktaopplysninger) har denne lisensen passet dårlig, og det
finnes gode argumenter for at lisensen ikke er gyldig for OSM.

ODbL er en lisens skrevet for databaser, og vil (forhåpentligvis) gjøre
lisenssituasjonen rundt OSM betydelig klarere. Ulempene er at ODbL er langt
fra lettlest, ei litt komplisert blanding av lisens og kontrakt og er en
helt ny og uprøvd lisens.

OSM sin tolkning av CC-BY-SA har vært omtrent slik:
Du kan ta dataene og gjøre hva du vil med dem, men lager du et kart
("bilde") av dataene, må dette være CC-BY-SA. Du behøver ikke å publisere
dataene bak kartet.

ODbL blir omtrent slik:
Du kan ta dataene og gjøre hva du vil dem dem, inkludert lage et rendret
kart som ikke har en share alike-lisens. Offentliggjør du et slik kart må du
også offentliggjøre de modifikasjonene du har gjort på OSM-dataene for å
lage kartet.

Fordelen med det siste, er at det for OSM er mye viktigere å ha tilgang til
endringene av databasen, enn å fritt kunne kopiere et bilde. Det vil
forhåpentligvis også gjøre det enklere for kommersielle aktører å ta i bruk
OSM-data, blandet med data fra andre leverandører.

 - Gustav