[NUUG kart] Sykehus

Snorre E. Johnsen snorre at antwelm.com
Wed Jul 29 15:39:41 CEST 2009

2009/7/29 Magne Mæhre <magne at samfundet.no>:

> Kanskje det systemet du bruker for å generere POI ikke burde tatt med
> steder som har emergency=no da?
>
> Som alltid -- tag etter virkeligheten, ikke etter hvordan enkelte
> brukere av dataene tror de skal brukes..

Og virkeligheten er at ett DPS ikke er ett sykehus.

> Jeg tror ikke du mener det du her sier?

Beklager tonen. Prøvde bare å eksemplifisere overbruk av betegnelsen sykehus.

> Jeg er bare delvis enig.  Jeg synes godt at psykiatriske sykehus skal
> tagges som hva det er.   Hvorvidt denne taggen bør være
> amenity=hospital eller noe annet kan være åpent for diskusjon.
> Det er ikke mye tvil om at DPS er medisinske fasiliteter, med
> poliklinikk og/eller sengeposter.

Psykiatriske sykehus skal selvfølgelig merkes med amenity=hospital
(digress: her ser jeg ny diskusjon om emergency=yes/no. Svaret i Norge
skal være =no (selv om disse sykehusene har mottak og akutt-poster),
siden en må innom lege før en blir henvist. Drar f.x. politiet
og/eller ambulanse med seg en akutt-pasient, må denne fortsatt først
innom f.x. legevakten før innleggelse ved nevnte sykehus)

DPS'ene er helseinstitusjoner ja, men ikke sykehus. (DPS kan f.x.
sidestilles med ett sykehjem eller aldershjem i denne sammenheng).
Hva med amenity=health_care ? Så får det, igjen, bli opp til
POI-klienten å evt sammle opp smulene..
Se forøvrig tidligere diskusjon på wiki for å opprette healthcare=
taggen og utelate amenity= som tag for helsesektoren, som ville løst
denne diskusjonen.

PS: Se også mitt aller første svar, og Gustav sitt svar (som jeg er enig i).
PPS: Uklart hvilken relevans dette har; men jeg jobber selv på ett
Psykiatrisk sykehus.

Mvh,
-Snorre