[NUUG kart] Digi om OSM i 3D

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Tue Mar 24 16:42:19 CET 2009

2009/3/24 Gisle Sælensminde <gsale at broadpark.no>

> Hvilken lisens har disse dataene. Det ser ut som om USGS er involvert,
> og da vil det trolig være public domain, men det går ikke klart frem. er
> det noen som vet om det er mulig å bruke disse dataene i OSM?

Dette er data som kommer fra scannede sovjetiske kart, og er diskutert her
flere ganger før. Dataene er antatt frie, men ingen har fått KGB (eller hva
de nå heter for tida) til å bekrefte det. Dersom jeg husker rett, så er
situasjonen i grove trekk:
 - Den som har gjort jobben med å digitalisere har frigitt alle sine
rettigheter til dataene.
 - Dette er data, som neppe er vernet av opphavsrett. Databasedirektivet
dekker ikke sovjetiske eller russiske opphavsmenn.
 - Dersom man anser at dataene har verkshøyde, så undertegnet aldri
Sovjetunionen bernekonvensjonen. Det gjør at eventuelle opphavsrettskrav fra
sovjetiske eller russiske myndigheter står svakere.

Dersom noen vil lage et norsk kart med høydekurver, så kan jeg ikke se noen
problemer med å bruke disse dataene.

 - Gustav