[NUUG kart] formatering av veinummere

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sat Mar 28 14:16:11 CET 2009

2009/3/28 Bernt M. Johnsen <berntm at gmail.com>

> Jeg har bestemt meg: ref-taggen bør være de offisielle veireferansene.
> Altså burde E6 ha hatt ref="EV 6".

Jeg er ikke enig.

Dette er data som ikke er enkelt å forholde seg til for hverken den som skal
legge inn data eller den som skal bruke dataene. Denne referansen brukes,
riktignok, som en intern referanse hos Statens Vegvesen, men finnes ikke på
skilt eller noe annet sted en vanlig bruker vil forholde seg til det.

Jeg foreslår å bruke kun nummeret som ref på riksveger. Det er dette som de
fleste oppfatter som vegnummeret, det er dette som finnes på skilt, det er
dette som er naturlig å vise på kart og det er dette som er naturlig å bruke
i vegbeskrivelser.

Jeg har også lurt litt på hva som skal gjøres med ringvegene rundt Oslo
(Ring 1-3). Jeg foreslår her å bruke "Ring 3" som ref og nat_ref som
riksvegnummeret som aldri vises.

Det høres litt ut som "don't tag for renderer" brukes som et argument "la
oss gjøre det så vanskelig som mulig å bruke dataene i OSM". Du forutsetter
at en renderer eller rutingprogramvare som skal forstå en masse om lokale
forhold i ulike land for å kunne bruke dataene. Dette er selvfølgelig mulig,
men jeg ser ikke poenget.

 - Gustav