[NUUG kart] Privat forslag fra Ivar Johansen (SV) Offentlig informasjon - gratis for innbyggerne

Håvard Fosseng havard.fosseng at usit.uio.no
Thu Oct 15 14:53:34 CEST 2009

Vidareformidlar denne:

"Ivar Johansen" <ivajoha at online.no> skriv 20:26 14.10.2009:

> jeg har som intensjon å fremme vedlagte forslag i Oslo bystyre.

> Er svært mottakelig for innspill, forslag til korrigeringer, forbedringer
> m.v.

> med hilsen

> Ivar Johansen

> tlf. mobil +47 906 61 520

> E-post: post at ivarjohansen.no

> Hjemmeside og blogg: http://ivarjohansen.no <http://ivarjohansen.no/>

> Osloombudet: http://osloombudet.no <http://osloombudet.no/>

> I folkets tjeneste

> P Tenk miljø – ikke skriv ut denne epost om det ikke er absolutt nødvendig!

Oslo bystyre
Her

Privat forslag fra Ivar Johansen (SV) Offentlig informasjon - gratis for
innbyggerne

Ifølge reglement for bystyret, pkt. 36 Private forslag, kan et medlem av
bystyret fremsette privat forslag til bystyret. Forslaget må bare
omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets
virkeområde.

På denne bakgrunn framsender jeg følgende sak og forslag til behandling
i bystyret:

Kommunens Plan-og Bygningsetaten (PBE) selger i dag kartprodukter til
publikum, etater/virksomheter og kunder for rundt 20 millioner kroner
pr. år. Kartproduktene er i dag tilgjengelig gjennom tjenester på
Internett, samt gjennom å besøke PBEs kundesenter. For virksomheter
(offentlige og private) er kartprodukter også tilgjengelig gjennom
abonnementsavtaler.

Jeg mener disse kartdata prinsipielt sett bør være gratis tilgjengelig
for byens innbyggere, kommunale virksomheter og næringsdrivende av 3
årsaker;

- Det prinsipielle: Informasjon som produseres med offentlige
  bevilgninger bør være gratis tilgjengelig for alle. At byens
  innbyggere - gjennom skatt - betaler hopetall av millioner for at
  kartdata skal skapes og vedlikeholdes, mens de ikke får lov til fritt
  å laste ned det de har betalt for, anser mange med rette for urimelig.

- Betalingskrav hindrer verdiskaping: Å gjøre kartdata gratis
  tilgjengelig legger til rette for at terskelen blir lavere for at
  gründere og nyskapere kan bruke disse ved nye, digitale tjenester.
  Resultatet blir flere, og bedre, tjenester for innbyggerne og med
  tiden økte skatteinntekter.

- Betalingskrav hindrer kostnadseffektivisering: Et eksempel fra et
  selskap som leverer trådløst bredbånd. Løsningen deres krever fri
  sikt. Basert på kartdata kunne de gjennomført automatiske analyser og
  kommet fram til om det er mulig å levere til en kunde. Men fordi
  kartdataene de trenger til det er så dyre (kr. 100 000 +) kjører de
  fortsatt rundt og forsøker manuelt om det er fri sikt.

Det er nærliggende å sammenligne kartdata med meteorologiske data. Fra
1. september 2007 ble alle norske meteorologiske data gratis
tilgjengelig for alle. 0-prispolitikken gjør at kommersielle
værleverandører kan bruke ressursene på annet enn datakjøp. For oss som
innbyggere betyr frislippet ny produkter og bedre værtjenester.

Om Staten og kommunesektoren gjør offentlig informasjon gratis
tilgjengelig i digital form vil dette kunne utløse milliardverdier i ny
innovasjon og nyskapning. Gjennom å gjøre sine kartprodukter gratis
tilgjengelig vil Oslo kommune gi sitt bidrag.

Forslag til vedtak:

Plan- og bygningsetaten legger snarest mulig til rette for at kartdata
gjøres gratis tilgjengelig