[NUUG kart] Hvordan tagge en vei som har access restriction kun en vei.

Håkon Enger hakon.enger at umb.no
Mon Aug 2 15:07:50 CEST 2010

On Mon, 2010-08-02 at 14:49 +0200, Edward Welbourne wrote:
> Håkon sier:
>
> hvordan kommer du til å tro at man har lov til å bruk sykkel mot
> enveiskjøring ?  Noen gater sikkert har mot-vei sykkelvei tegnet inn,
> og/eller skiltene som gir lov til å sykkel, men hvor det står ingen
> skilt og ingen er tegnet på vei selv, hvorfor mener du at man har lov
> til å sykkel mot vei ?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Selvfølgelig har du ikke lov til
å sykle mot enveiskjøing, med mindre skiltet har underskiltet "gjelder
ikke sykkel". Men politiet (i Oslo) vil ikke bruke dette
underskiltet[1], og skilter heller med "Forbudt for motorkjøretøy" i ene
enden av veien og ingenting i andre enden der hvor det er viktig å
tillate sykling begge veier (fordi veien er en del av sykkelvei-nettet,
for eksempel, det er nok bare unntaksvis at denne ulogiske skiltingen
benyttes).

[1] Se for eks: http://www.dn.no/dnBil/article1762948.ece

  Håkon