[NUUG kart] Fylkesveger med dobbelt nr

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Mon Aug 16 01:00:45 CEST 2010

> [...]
>
> På bildet er veien til høyre Fv215. Veien til venstre er *ikke* Rv3, men
> er en strekning som fører til Rv3.
>
> På vestlandet har vi en del strekninger med to riksveier i felles trase
> som også er skiltet med begge veinummerene. Den ene har der vanligvis en
> fast ramme som "215" på bildet, mens rammen til den andre er stiplede
> som "3" på bildet. I slike tilfeller er det veinummeret med faste rammen
> som bør brukes.
>
> Hvis skiltingen er uklart, kan km-merker hjelpe. De skulle egentlig vise

I dette tilfellet er det to grønne skilt med fast ramme. Det er snakk om
skiltene langs selve veien, og ikke henvisningsskiltene som viser inn til
veien fra en vei med annet nr som bildet over viser.

> Ja, jeg synes det.

> Hvis hele strekningen er faktisk skiltet slik at begge skilter (3 og 25)
> har den vanlige fast ramme, så er ref=3;25 i hvert fall ikke feil.
> Vanskelig å si om veinummeret fra km-merker bør har presedens i dette
> tilfellet.

Se over.
Jeg heller mot at skiltingen bør trumfe km-merkene i slike tilfeller. Det
er tross alt det vi alt gjør når vi setter en Fv som highway=primary i
stedet for highway=secondary når den har nummerskilting og ikke bare
km-merker.

--
MVH
Hans Olav Skogstad