[NUUG kart] path, track og unclassified i Oslomarka

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Aug 18 08:44:38 CEST 2010

http://www.openstreetmap.org/?lat=60.049467086792&lon=10.5422401428223&zoom=13

> 1. Veiene går ett stykke inn i marka så hvorfor er det ikke brukt track?

Det har vært diskusjon om dette før. Du kan gjerne lese det. Vi er ikke
enige.  Skogsveier som brukes til skogsdrift synes jeg skal være track, og
de som er så dårlige at det er vansgelig å kjøre bil der. Men veier som er
relativt gode grusveier og som brukes av hytteeiere o.l. bør være
unclassified.  Unclassified er som det står i wikien veier av laveste
standard i veinettet. Og så kan du tagge med surface for å si et det er
grus osv. Men her er vi altså ikke enig. Veien fra Sørkedalen til Kikut og
videre ned til Maridalen f.eks. var track, men den endret jeg til
unclassified fordi den brukes mer av hytteeiere enn av skogbrukerne, og
den har god grusveistandard. At den er lukket og privat har ingen
betydning da dette tagges med egne tagger.

http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9649131298065&lon=10.5475831031799&zoom=15

> Jeg har gått dette stykket og det er ikke en traktorvei. Jeg ville
tagget path.

Hvis du er sikker på at dette egentlig bare er sti, så er det bare å
endre. Men du kan jo gjerne sende en mail til vedkommende som har lagt inn
denne. Hvis stien er så bred at en traktor kommer frem er track etter min
mening rett.

> I dette kartutsnittet er det flere track som er merket track,
> grade4-5, foot=yes. Nå er det riktignok noen år siden jeg var i
> området, men kan ikke huske at det var traktorveier der, (skal prøve å
> få det sjekket iløpet av helgen.). Forutsatt at jeg husker riktig
> ville jeg tagget path.

http://www.openstreetmap.org/?lat=60.0093197822571&lon=10.4967284202576&zoom=15

Å ta en titt på stedet er nok en god ide. Traktorveier kan komme fort og
forsvinner nesten like fort.

> 2. Er det slik at stier også kan tagges track hvor grade sier noe om
> hvor "god" den er?

Nei. Det er egen gradering for stier i 5 nivåer.

> 3. Hvor går da grensen for typisk traktorvei /sti?
>
> Grunnen til at jeg spør er at jeg på noen sykkelturer har fulgt track
> og havnet i stier jeg ikke har mulighet til å sykle. Trenger derfor
> ett eget garminkart som tar hensyn til dette, men ender stadig opp med
> flere unntak i stylen som må ta hensyn til forskjellig måte å tagge
> på, f.eks. "highway=track & grad > 4 -> vei, highway=track & foot=yes
> -> sti". I følge min tolking av guiden burde "higway=track -> vei"
> plukket ut alt jeg uten for store problemer kan sykle.

Dette er litt vanskelig og her er det nok mange meninger. Track bør være
mulig å kjøre med traktor. Og de fleste er nok greie å sykle på også, men
her kan du jo bruke cycle=yes for å markere det i tillegg.  Bredden bør
nok være et par meter. Når jeg er i tvil tagger jeg heller ned, dvs path.
Det er bedre at kartbrukerne opplever å finne en god sti enn en traktorvei
som er dårligere enn forventet og som kanskje burde være lagt inn som sti.

> 4. Er måten jeg tolker guiden på feil? Kan noen opplyse en nybegynner?

Du er nok på rett spor. Og erfaring får du etterhvert. Det tar ikke lang
tid før man får oversikt. Det handler jo mye om sund fornuft.

Som du kanskje vet så driver jeg frikart.no og lager GPSkart. Der finner
du både topografiske turkart og veikar.  Jeg har begynnt å sysle med
tanken på et eget sykkelkart, men har ikke bestemt meg for hvordan jeg vil
gjøre ting. Men det kommer nok i løpet av høsten.

-Sverre