[NUUG kart] Grader av åpne data

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Sat Dec 18 16:26:55 CET 2010

On Saturday 18. December 2010 14:46:01 Trond Michelsen wrote:

> Bare av ren nysgjerrighet, hvor vil du plassere dataene fra api.met.no
> på denne skalaen?

Tre stjerner!

> f.eks.
> http://api.met.no/weatherapi/locationforecastlts/1.0/?lat=60.10;lon=9.58
>
> Data er i xml, så men vi bruker et egendefinert schema, så det er vel
> både proprietært og ikke-proprietært på en gang?

Jo, men egendefinerte skjemaer er helt greit, så lenge det ikke følger med en
lisens på skjemaet som sier at ingen får bruke skjemaet. Det er helt greit og
nødvendig å definere egne skjemaer når det ikke finnes noe annet som er egnet
fra før av.

> Har det noe for seg å legge til RDFa i xml-dokumentet, eller er dette
> mest beregnet på websidene, som f.eks.
> http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/time_for_time_detaljert.html ?

Akkurat dette var tema for Linked Open Data hackfesten (Erik var der). Yr.no
er nemlig veldig nære å kunne bli fem-stjerners, det er bare et spørsmål om å
lage et enkelt vokabular for værtyper, og linkene får man enkelt fordi dere
allerede har geonames-IDer, samt at vi lagde en LOD-versjon av flere av Erik
sine datasett (må bare få rotet meg til å legge det permanent på en boks et
sted). Jeg lovte Erik å komme med et forslag på hvordan dette bør gjøres, men
jeg må se når jeg får tid...

Jeg vil foreslå å legge RDFa-en i HTMLen, men så kanskje lage en Turtle-
versjon (se http://www.w3.org/TeamSubmission/turtle/) av dataene, men det er
fullt mulig å basere en LOD-versjon av Yr på RDFa alene. Fint om vi kan prates
mer om dette.

Kjetil
--
Kjetil Kjernsmo