[NUUG kart] Ramsar-sites i Norge

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Feb 25 20:27:29 CET 2010

Hei.

On Thu, Feb 25, 2010 at 06:59:06PM +0100, Gorm E. Johnsen wrote:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ramsar_site
>
> http://ramsar.wetlands.org/Database/Searchforsites/tabid/765/language/en-US/Default.aspx
>
> Jeg venter på bekreftelse på registrering. Tenker å laste ned shapes
> (eller-hva-de-nå-tilbyr) og legge ut fritt.
>
> Må nok ha litt hjelp hvis det kompliserte greier!

Disse dataene er allerede frie fra norske myndigheter (nærmere bestemt
direktoratet for naturforvaltning) i det samme datasettet som Gustav og Anders
hentet nasjonalparkene fra. Grunnen til at de ikke la inn mer enn
nasjonalparker tror jeg primært var at det er definert en hel haug med
forskjellige verneformer der, og folk ble litt usikre på hvor mange av dem som
egentlig er nyttige å ha i OSM.

Om vi skal ha disse dataene inn, så er det bedre å hente dem direkte fra norske
myndigheter siden det er primærkilden og den derfor mer mer oppdatert. Jeg
synes godt vi kan ha naturvernområder inn på kartet ihvertfall, både de som er
omfattet av Ramsar og ikke.

Dersom du har lyst å legge dem inn (vent til flere er enige i at det er
ønskelig) så har kanskje Gustav/Anders noen script og tips. Det var ikke himla
mye arbeid med nasjonalparkene siden shapefilene er greie, men det blir gjerne
litt småplukk likevel.

--
Einar Ryeng