[NUUG kart] Forvaltingsreforma av vegnettet i Noreg

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Tue Jan 5 10:10:18 CET 2010

> Hmmm, er det riktig?  Noen fylkesveier som "primary" og noen som
> "secondary"?  Det høres ikke smart ut spør du meg.  Vil ikke
> riksveiskiltene bli fjernet?  Jeg vil vel anta at fylkesveinummeret blir
> et annet enn riksveinummeret, og da vil jo skiltingen bli mildt sagt
> forvirrende.

Antar/håper det etterhvert blir gjort noe med nummereringen, men husk: Denne
reformen endrer ikke statusen til veiene, kun hvem som har
forvaltningsansvaret og at forvaltningsnavnet endres fra "Riksveg" til
"Fylkesveg med skilt" som skiller seg fra "Fylkesveg". En gitt vegstrektning
blir ikke mer eller mindre "primary" av denne endringen.

OSM-aktivistene i Norge har valgt at "Riksveg"/"Fylkesveg med Skilt" skal
være primary og det vil være en egen uavhengig diskusjon om hvorvidt det
skal endres.

--
Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"