[NUUG kart] Diverse nybegynnerspørsmål

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sun Jan 10 02:41:29 CET 2010

On Sat, Jan 09, 2010 at 10:34:07PM +0100, Mats Taraldsvik wrote:

> Nei, jeg tenkte å rendre dem først når jeg har satt på husnummer.

Oki, om det gjør arbeidsflyten lettere for deg kan du selvsagt vente.
For kartets del gjør det ikke noe om du tegner inn bygningene før du
setter på nummeret.

> Å tegne etter yahoo sine flybilder blir jo ganske unøyaktig uansett, så
> jeg har ikke vært så nøye på det. Tenkte det var viktigere å få hus og
> nummer på plass først. Jeg har ikke begynt i JOSM enda, tar det kanskje
> etter hvert.

Joda, og som sagt er det ikke nødvendigvis trivielt å få det rett i
potlatch. Selv prøver jeg stort sett å få slikt så korrekt som mulig,
fordi jeg mistenker at det neppe er noen som kommer til å gå over alle
hus i nær fremtid for å fikse.

> Jeg er usikker på om den veien er en del av Bjørnstjerne Bjørnsons vei -
> rekkehusene som ligger inntil den, har adresse Bjørnstjerne Bjørnsons
> vei.

Nei, den er ikke en del av Bjørnstjerne Bjørnsons vei. Det er (mest
sannsynlig) en ikke navngitt vei som enten er kommunal eller privat,
litt avhengig av hva kommunen bestemte seg for den gangen området ble
bebygd.

Det finnes forøvrig måter å kode inn at husene likevel har nummer i B.
Bjørnsons vei, selv om denne veistubben har et annet (intet) navn. Jeg
har ikke prøvd dette selv ennå.

> Jeg lurer også på veien litt lenger ned (der jeg har merket opp noen
> rekkehus). Der er altså innkjøring forbudt, og i enden av veien, der
> hvor Einerveien begynner, er det en bom. (Hvordan tagger jeg den? Det er
> en bom som delvis dekker veien, av metall.)

Se på listen over barrier-tagger om du finner noe som passer.

  [deletia]
> Jeg tenkte mest på husnummer. Må jeg lage én for hele bygningen, og
> mindre bygninger inni denne, som jeg tagger med husnummer? Dele opp
> rekkehuset i enkeltnummer?

Vet ikke om det finnes noen enighet om det. Her i nabolaget lagde jeg
linjer inne i husene med addr:interpolation. Se:
http://www.openstreetmap.org/?lat=63.384752&lon=10.403022&zoom=18&layers=B000FTFT
For hus som bare har ett nummer har jeg satt nummeret på huset.

(Merk at jeg ikke har koblet husnumrene sammen med veien ennå, så det er
ikke komplett som eksempel.)

> Altså, det er en flytebrygge som "bro" - ikke båtplass. Fortsatt det
> samme? (Du ser vannet på andre siden av togsporet.

Da kan du sikkert velge selv hvordan du vil tagge den.

--
Einar Ryeng