[NUUG kart] Ny GPS

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Mon Jan 25 23:47:12 CET 2010

On Mon, Jan 25, 2010 at 11:08:58PM +0100, Bjørn Kvisli wrote:
> Har tenkt å skaffe meg en ny GPS for lage spor til OSM. Den må være anvendelig
> fra sykkel, og helst vil jeg kunne ha osm-kart i den.  Dyr bør den heller ikke
> være.
>
> Er det noen som vet hva Garmin eTrex Legend HCx duger til?

Den duger fint. Du får lett brukt OSM-kart på den, og den lager gode
spor. Jeg har hatt Vista HCx i to og et halvt år og har brukt OSM som
eneste kart på den.

Batterilevetiden er som oppgitt; den kjører i ca et døgn på to stykk
oppladbare 2500 mAh-batterier.

Sykkelmonteringsbrakett kostet i underkant av to hundrelapper, og det
samme gjorde en brakett for å få den på dashbordet i bilen. (Hele
eTrex-serien har egentlig for liten skjerm til bilbruk, men det går
sånn noenlunde med autorouting, og det er uansett kjekt å ha tilgang til
knappene på GPSen når man logger spor med bil.)

Ulempen, til sykkel- og bilbruk, er at knappene ikke står ideelt til.
GPSMAP 60 CSx er bedre sånn sett, men jeg vet ikke hvor lett det er å få
sykkelbrakett til den. Derimot synes jeg eTrex har bedre plassering av
knappene når man går til fots.

--
Einar Ryeng