[NUUG kart] Skogsbilveier

Edward Welbourne eddy at opera.com
Thu Jul 1 11:24:58 CEST 2010

> Jeg tror forskjellende mellom land er så store at vi ikke direkte kan
> oversette beskrivelsen fra England, hvor denne er definert.

Hvis definisjonen fungerer bare i England, bør vi krangler om det med
de som har definert det.  Tenk hvor mye av verden - særlig i Afrika -
har grover vei en her i Norge !  OSM bør har definisjonen some brukes
i hele verden.

> Der tror jeg at alt som er beregnet for bilkjøring er asfaltert.
> Eddy kan sikkert evnt si litt om det.

Vi har ikke så mye skog, men i skogene vi har er det sikkert
uasfaltert vei som er brukt som her.  Vi får ikke så mye frost om
vinteren; så er asfaltert vei ikke så vanskelig å holde i form - men,
alle sammen, det er sted hvor det lønner seg ikke å bruke asfalt.

> Ta en titt på grade 3,
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Surface_grade3.jpg. Den er
> langt under det jeg kaller skogsbilvei.

Det er en typisk engelsk gårdsvei, "track" synnes jeg, som *kan*
brukes av bilene - hvis de henger ikke for lavt under ! - men er mest
brukt av traktorer (og de gående).

> Vedlagt finner dere 2 bilder.  Vei1 synes jeg matcher grade 3, og de
> fleste vil kalle dette traktorvei.

Helt enig.

> Vei2 derimot, er slik jeg opplever de fleste skogsbilveier.

Det er sikkert av høyere grad en vei1; og vi har sånne i skogene (og
ute på landet) i England.

> De er fint kjørbare med vanlig bil,

... hvis man kjører forsiktig ...

> og brukes også til andre ting enn jordbruk og skogsdrift.

helt sammen i England.  Men sånn er det altid med skogsbilvei.
Hvor veiene finnes, så finner folk noe å bruke dem til.

> den bør etter min mening tagges som unclassified eller service.  Da
> vil den også bli vei på alle kart laget ut fra OSM, og ikke
> traktorvei.

Det er sikkert bedre enn "track".  Hvis det er bygd som skogsbilvei er
det, synnes jeg, en "service road" i skogen; hvis det er bygd som vei
til å reise mellom sted, er det "unclassified".

	Eddy.