[NUUG kart] Skogsbilveier

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Mon Jun 28 16:31:54 CEST 2010

Den 28. jun. 2010 kl. 14.25 skrev Sverre Didriksen:
> Jeg tror forskjellende mellom land er så store at vi ikke direkte kan
> oversette beskrivelsen fra England, hvor denne er definert.  Der tror jeg
> at alt som er beregnet for bilkjøring er asfaltert.  Eddy kan sikkert evnt
> si litt om det.  I Norge er det ikke slik.  Det gjør ting mer komplisert.
> Det er derfor jeg mener skogsbilvei normalt bør klassifiseres som
> unclassified i mange tilfeller.
Det er sant at Norge ikkje har så stor del av vegnettet asfaltert som andre land. Men me har faktisk ganske gode vegar for det. Ein god grusveg er ofte bedre enn ein dårlig asfaltveg, særlig i Norge der me har frost som ødeleger asfalten. Ein av grunnane til at Norge ikkje asfalterer så mykje småvegar er at dette gjer arbeid og vedlikeholdet mykje vanskligare. Skal du legge asfalt må du byte ut massane under og rundt vegen og du må bruke mykje salt om vinteren. Om vegen er asfaltert eller ikkje treng ikkje seie så mykje om kvaliteten på vegen.

> Ta en titt på grade 3,
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Surface_grade3.jpg. Den er langt
> under det jeg kaller skogsbilvei.
Denne er på grensa, som eg sa i forje post så kan grade3 kansje reknast som skogsbilveg. Det er mulig å køyre bil på den vegen, men du må ha ein bil med litt bakkeklaring og ta det rolig. Eg har vert borte i verre skogsbilvegar enn den som er avbilda der.

>  Vedlagt finner dere 2 bilder.  Vei1
> synes jeg matcher grade 3, og de fleste vil kalle dette traktorvei. Vei2
> derimot, er slik jeg opplever de fleste skogsbilveier. De er fint kjørbare
> med vanlig bil, og brukes også til andre ting enn jordbruk og skogsdrift.
> Og etter min mening er denne veien, justert for norske forhold, bedre enn
> grade 5. Og den bør etter min mening tagges som unclassified eller
> service.  Da vil den også bli vei på alle kart laget ut fra OSM, og ikke
> traktorvei.

Eg antar at du meiner grade1.
Vei2 er som ein ny skogsbilveg. Det er ikkje mange andre skogsbilvegar i Norge som er bedre. Men ser du på definisjonen av grade2: "Unpaved track; surface of gravel or densely packed dirt/sand." så passer dette perfekt. Men litt justering etter norske forhold så vil eg kalle det grade1. Og Vei1 hadde eg kalla grade2 sidan det fint går an å køyre vanlige bilar ved normale hastighetar der.

Grunnen til at eg ville ha taga det som highway=track er at det fortel bilistane at det er normalt å møte skogbruksmaskiner, traktorer og dyr på vegen. Dette er vegar du vanligvis ikkje tar dersom det er ein bedre veg rundt. Men eg er einig med deg i at det ikkje er alle skogsbilvegane der slikt er normalt å treffe på. Då må du kansje bruke service, unclassified eller kansje tertiary.

Gnonthgol