[NUUG kart] Digi: "Norgeskart med fri lisens"

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Tue Oct 19 13:45:46 CEST 2010

On Tue, Oct 19, 2010 at 01:23:59PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Gnonthgol]

Før var det gitt en veldig diffus lisens som stort sett sa at dataene kunne
benyttes fritt. Det nye nå er altså BY-SA hvor det kreves at man skriver hvor
man henter data fra og at man deler dem ut under samme lisens. I praksis har
det lite å si for vår del siden kommunegrensene ble hentet inn mens lisensen
fortsatt var slik at en kildehenvisning i databasen var ok, men vi kan ikke
hente inn nye data fra dette datasettet til OSM.

Forøvrig eksisterer ikke konseptet "public domain" i europeisk opphavsrett.

> Hvis det stemmer er det helt klart et steg i feil retning.  Men har du
> kilde til dette?

Kilder er vanskelige i dette tilfellet. Den gamle lisensen var bare noe løs
tekst på en webside (ikke juridisk formulert), og at de svarte bekreftende når
man sendte dem mail og spurte om fortolkningen.

--
Einar Ryeng