[NUUG kart] Kollektivkart

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sat Apr 2 19:52:05 CEST 2011

Veldig passende tidspunkt at dette temaet kom opp nå.
Trafikanten har som kjent nylig frigitt data for stoppestedene i 8
fylker i Østlandsområdet.

Disse er konvertert til OSM-XML formatet, men ikke lastet opp enda.
Jeg vil gjerne at noen ser på de og gir tilbakemeldinger på det de
ser, før det lastes opp: Jeg ser for meg å scripte fletting av
skinnegående stoppesteder, men å laste opp alle buss-stopp med fare
for duplisering.

http://www.vidargundersen.com/osm/trafikanten-stoppesteder.zip

Vi diskuterer å arrangere et mapping party/hackday sammen med Oslo
Open Data Forum tirsdag uken før påske. Temaer kan da bli:

1. Lage relasjoner av rutene basert på holdeplasspunktene.
2. Kode løsning for verifikasjon og oppdatering av holdeplasser.
3. Implementere rendring/stilsett fokusert på offentlig transport for
bruk på openstreetmap.no.

Prototypen Sverre refererer til kan studeres her:

http://www.vidargundersen.com/osm/no/?zoom=15&lat=59.915&lon=10.75&layers=B000000T

Vi (dvs Guttorm) har også fått tak i kildekoden til nevnte ÖPNV-karte,
men denne kjører en modifisert database, og serveren som leverer de
kartene jeg har prototypet har ikke kapasitet til å kjøre to minutely
databaser. Mye av koden kan uansett gjenbrukes. Den er skrevet vha
Cascadenik forøvrig.