[NUUG kart] Bing foto

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Sun Apr 10 21:26:48 CEST 2011

Den 09. april 2011 22:45, skrev Gnonthgol:
> Eg advarer sterkt mot å bruke Bing sine data i Bergensområdet (eller
> kuppert terreng generelt) ettersom resultatet kan verte heilt feil.

Jeg var også å mappet på lørdag, og kan absolutt bekrefte det Gnonthgol
observerte. I Arna er så store forskyvninger over korte avstander, at du
i praksis må dekke alle veier med GPS-spor. Å mappe med bare Bing er
håpløst. Jeg har lagt inn omriss og plassering av fotballbaner,
idrettshaller og skolebygninger der de kunne greit plasseres mellom
veier, og lagt inn noen sideveier vi syklet forbi. Ellers er det

Jeg har også brukt Bing i Loddefjordsområdet og på Sotra med langt bedre
resultat enn i Arna.
I Loddefjordsområdet var det en forskyvning på ca 12 meter, men når du
kompenserte for det gikk det greit. På søre del av Sotra gikk det også
greit.  Disse områdene er ikke på langt nær så bratte som Arna, mer
småkupert.

Arna: http://static.panoramio.com/photos/original/2554355.jpg

Loddefjord: http://www.flickr.com/photos/58752954@N00/109263650/#/

Ellers er hele Fana og Hele Fyllingsdalen, samt Arna sør for der vi
mappet dekket av skyer, og det er spredte skydotter ellers også. Det
ville ikke forundre meg at 30-40% av bebyggelsen i Bergen er bak skyer.
Heldigvis er mye av dette allerede dekket i OSM.

Konklusjonen er vel at kvaliteten på billedmaterialet fra Bing for
Bergen generelt er dårlig, men det kan brukes i noen sammenhenger, men
for all del ikke bruk det blindt.

-Gisle