[NUUG kart] Bing foto

vegard at engen.priv.no vegard at engen.priv.no
Mon Apr 11 14:22:17 CEST 2011

Jeg har allerede tidligere, for noen år siden, tenkt i samme baner. Dette viste
seg å være litt mer komplisert enn som så. De var nemlig ikke uten villige til å
gi oss lov til fritt å trace.

Jeg skal lese litt gammel mail senere i kveld, men fritt fra hukommelsen:

- Vi var enige om at om OSM brukte kommunens flyfoto til "komplettering" av kartene våre,
var det greit.  Men så var det det at kommunen ønsket å kvantifisere denne kompletteringen:

- Max 10% av dataene måtte være basert på kommunens flyfoto. Og ikke bare det, de så ut til
å ville at det skulle være "10% per datatype" - og jeg kan villig vekk forestille meg at for bygninger, som
er *så* utrolig lettere å fylle på med fra flyfotoene, ville prosentandelen bli fryktelig mye høyere.

Jeg husker ikke hva vi til slutt strandet på. Jeg prøvde også å forklare at en slik telling ville være
umulig å håndheve for en løs organisasjon som OSM.

Jeg skal lete frem maildialogen senere i kveld.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er noen ulempe om noen begynner diskusjonen "på nytt", dog :) Men ikke
fall i den "kompletterings"-fella denne gangen også :)

On Mon, Apr 11, 2011 at 02:06:22PM +0200, Gorm E. Johnsen wrote:
> Et kjapt søk på "bergen google flyfoto":
>
> http://www.midtsiden.no/node/2209
>
> "
> Google får bildene gratis av Bergen kommune.
> - Avtalen med Google er signert, og bildene er sendt til USA. Nå venter vi
> bare på at de blir lagt ut på nettet, sa Endre Leivestad til bt.no søndag.
> Leivestad er GIS (geografisk informasjonssystem)-koordinator i Bergen
> kommune. Han ønsket å gjøre kommunens kart tilgjengelig for så mange som
> mulig, og fikk ideen om å legge ut flyfoto av Bergen på Google Earth.
> [...]

- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.