[NUUG kart] Fwd: Høring- norsk lisens for offentlige data (NLOD)

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Apr 11 22:58:08 CEST 2011

i dag ble høringsbrevet for NLOD sendt ut.
se spesielt avsnittet med kommentarer som utdyper bakgrunnen og
tolkingen av punktene i lisensens tekst.

vi har tidligere blant annet diskutert problematikk med gjennomføring
av navngivelse i praksis, og kommentarene presiserer at hensikten er
en kildehenvisning og ikke at navngivelsen må vises i alle
presentasjoner hvor data inngår. er dette godt nok for oss? kravet til
standard teksthenvisning er kanskje litt lang til å være effektiv i
source-taggen?

jeg overlater til andre å mene noe om villedelse/markedsføring.

det er FADs intensjon at NLOD skal være kompatibel med OSM.

jeg tror vi bør gi en samlet tilbakemelding fra OSM-miljøet.

nå droppet jeg vedlegget med følgebrevet, men OSM står altså på mottakerlista.
jeg fant dessverre ikke høringsuttalelsen på nett i farten, derfor vedlegg.