[NUUG kart] Presisjon på Bing-foto

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu Apr 28 11:05:42 CEST 2011

On 28. mars 2011 14:22, Steinar Hamre wrote:
[...]
> Bing fikk nettopp inn nye bilder. Disse dekker en større del av
> landet, men er veldig dårlig justert. Opptil flere tiltalls meter feil,
> og ugjevnt, slik at det som er feil den ene vegen et sted er feil andre
> vegen andre steder. Dette betyr at de har gjort en dårlig
> transformasjonsjobb da de satte sammen bildene.
>
> I tillegg har de nye bildene masse skyer, der de gamle var rene.

Trondheim er en tragedie. Før var det gode bilder, tatt på en skyfri
sommerdag. Eneste problem var at de var gamle, så noen nye boligfelter
var ikke med.

De nye bildene har store forskyvinger, og er så mørke at det ser
ut som de er tatt om natten. Eller kanskje gjennom skyer? Med de gamle
bildene kunne jeg tegne inn hekker - og til og med gjerder. På de
nye er det vanskelig nok å se veier og hus. :-(

Helge Hafting