[NUUG kart] Hva er en sykkelsti?

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Mon Aug 1 11:50:22 CEST 2011

Jeg sitter og prøver meg frem med tjenesten sykkelioslo.no, som så
vidt jeg forstår bruker OSM som grunnlag for ruteplanlegging. Hvis jeg
her ber om en rute fra Skjetten til Stovner, så sendes jeg gjennom
Gjelleråsmarka, uansett om jeg velger "kortest vei" eller "Mest
sykkelvei". Veien gjennom Gjelleråsmarka er fin til skiturer, tung å
gå til fots og tilnærmet umulig å komme seg gjennom på sykkel (hvis
man ikke er en entusiastisk terrengsyklist, altså).

Når jeg ser på veiene i OSM, så er disse tagget med bl.a.

foot=yes
highway=path
piste:type=hike (noen steder =nordic)
surface=ground
trailblazed=yes

Hva må legges til for at ruteplanleggeren skal skjønne at dette ikke
er en sykkelvei? Er det greit å gjøre dette på alle stiene i
Gjelleråsmarka, eller er det nødvendig å tråkke opp alle stiene for å
bekrefte at de ikke er egnet for sykling?

--
Trond Michelsen