[NUUG kart] Hva er en sykkelsti?

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Aug 1 16:14:02 CEST 2011

2011/8/1 Trond Michelsen <trondmm-nuug at crusaders.no>:
> Jeg sitter og prøver meg frem med tjenesten sykkelioslo.no, som så
> vidt jeg forstår bruker OSM som grunnlag for ruteplanlegging. Hvis jeg
> her ber om en rute fra Skjetten til Stovner, så sendes jeg gjennom
> Gjelleråsmarka, uansett om jeg velger "kortest vei" eller "Mest
> sykkelvei". Veien gjennom Gjelleråsmarka er fin til skiturer, tung å
> gå til fots og tilnærmet umulig å komme seg gjennom på sykkel (hvis
> man ikke er en entusiastisk terrengsyklist, altså).
>
> Når jeg ser på veiene i OSM, så er disse tagget med bl.a.

> [...]

det er et problem med ruteren når den foreslår rutealternativer hvor
path inngår.
ikke noe feil med OSM dataene som kartet baserer seg på.

> Hva må legges til for at ruteplanleggeren skal skjønne at dette ikke
> er en sykkelvei? Er det greit å gjøre dette på alle stiene i
> Gjelleråsmarka, eller er det nødvendig å tråkke opp alle stiene for å
> bekrefte at de ikke er egnet for sykling?

og man skal _ikke_ sette bicycle=no på slike.
det er lov å sykle der, i motsetning til på stier i enkelte naturreservater.

noen steder settes bicycle=dismount hvis man ikke kan ha med
sykkelhenger, men det benyttes typisk på enkelte bommer
(cycle_barrier, swing_gate, bollard). jeg har lurt på om denne eller
noe lignende burde være benyttet på stier i marka.

mtb:scale er mest egnet for å si at det "ikke er egnet for
(alminnelig) sykling" som Einar Ryeng skriver.