[NUUG kart] Hva er en sykkelsti?

Bard Aase elzapp at elzapp.com
Mon Aug 1 18:42:10 CEST 2011

2011/8/1 Trond Michelsen <trondmm-nuug at crusaders.no>

> Problemet er vel i så fall at path kan brukes om så og si alt mulig
> som ikke er bilveg eller dedikerte gang- og sykkelveier. Det blir også
> litt feil å legge all skyld på ruteren når OSM eksplisitt sier at man
> kan bruke sykkel hvis highway=path.
>
> Hvis det er slik at en path pr. default kan sykles på, dersom dataene
> ikke sier noe annet, så må det vel være dataene det er noe feil med
> hvis de ikke inneholder informasjon om at en path ikke er egnet til
> sykling?
>
> Derimot vil jeg vel kanskje si at ruteren burde ignorere alle pather
> [...]

Jeg har også savnet en tag som forteller om farbarhet med sykkel. Mange
lysløyper og skogsturveier er egnet for sykkel, men siden de er markert med
path eller footway ender det ofte med at dette er veier jeg kommer over ved
tilfeldigheter, heller enn at jeg kan legge en sykkeltur til området. Jeg
har ikke en MTB, så i utgangspunktet vil jeg ikke forsøke meg på stier hvis
ikke jeg vet at den er farbar med en hybridsykkel.

Jeg skulle også veldig gjerne sett at vi hadde en tag for å si at sykling er
frarådet, der det finnes gode alternativer, og trafikkbildet gjør en vei
lite egnet for sykling, på tross av at det er tillatt. Slik at en kan velge
å rute utenom slike traseer.

Når det er sagt liker jeg ikke at begrepet sti brukes om sykkelveier eller
skogsveier. I mitt hode er en sti noe som har blitt til gjennom bruk, ikke
noe som er bygget spesifikt for ferdsel.

--
mvh base (Bård Aase)
MSN: msn at elzapp.com
http://blog.elzapp.com