[NUUG kart] Bing-kvalitet i/nær Kristiansand

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Fri Aug 5 17:21:48 CEST 2011

Den 04. aug. 2011 22:51, skrev Anders Einar «Kagee» Hilden:
> Jeg har et sett med noen måneder gammelt gps-spor+foto, og tentke å
> bruke det sammen med Bing i området Evje og Hornes - Kristiansand, men
> er usikker på kvaliteten på flyfotoene i området.
>
> Et eksempel er :
> http://www.openstreetmap.no/?zoom=16&lat=58.22746&lon=7.9367&layers=B000000
>
> Er disse trygge å tegne "slavisk" fra?

Jeg vet ikke noe om kvaliteten i dette området spesielt, men jeg kan si
noe om erfaringen fra Bergen, som fikk dekning nå i vår. Det vi fant er
at Bing  er dårlig ortorektifisert, og i Bergen ser det ut som om
bildene ikke er justert etter terrenget i det hele tatt. Det som da
skjer er at det virker greit med en fast offset så lenge det er flatt,
men i lange bakker kan det være flere titalls meter feil på toppen av
bakken dersom du justerer bildene i forhold til bunnen av bakken. I ett
tilfelle var det slik at dersom jeg justerte etter GPS-spor i lien på
ene siden av fjellet, ble det 120 meter feil i liene på andre siden av
fjellet.

Bing kan forsatt brukes, i alle fall dersom terrenget ikke er alt for
bratt. Jeg ville ikke brukt det som eneste kilde fra et område, men det
kan fungere som supplement til GPS-spor.

-Gisle