[NUUG kart] Webkameraer hos Statens vegvesen

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Fri Aug 26 13:12:02 CEST 2011

On Fri, 26 Aug 2011 12:36:22 +0200, Gnonthgol wrote:

> Det som er viktig er ref og url. Då er det lett for navigasjonsystema
> å vise bildet av trafikken.

Ja. Hva tenker du ref skal være i dette tilfellet? Her er et forslag til
hvordan et kamera kanskje kan legges inn:

  <node id="-1" visible="true" lat="61.291967" lon="5.826541">
    <tag k="man_made" v="surveillance"/>
    <tag k="surveillance" v="webcam"/>
    <tag k="name" v="Aarbergsdalen"/>
    <tag k="url" v="http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=100115"/>
    <tag k="operator" v="Statens vegvesen"/>
    <tag k="vegvesen:webcam:id" v="100115"/>
    <tag k="fixme" v="position"/>
    <tag k="source" v="Statens vegvesen"/>
    <tag k="source:url" v="http://webkamera.vegvesen.no/metadata"/>
  </node>

Jeg er litt usikker på om name bør være med. Dessuten er jeg usikker på
hvilken tag som skal brukes for URL-en. Både website og url ser ut til å
bli brukt, men i følge http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:contact
skal man bruke contact:webcam. (Jeg har allerede brukt sistnevnte et par
ganger, selv om jeg kanskje egentlig ville foretrukket website eller
url.)

> Pass på at enkelte av kamera kan ligge inne fra før. Det beste er å
> manuelt gå gjennom alle og flett saman importen med dataa.

Ja, jeg har såvidt sammenlignet med

http://people.skolelinux.org/pere/surveillance-norway/surveillance.osm

og det ser ut til å være noen som allerede er lagt inn.