[NUUG kart] Forbedre kommunegrensa for Oslo - SOSI-fil fra Kartverket

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jan 26 12:09:57 CET 2011

På fredag tok jeg mot til meg og ringte kartverket for å høre om det
var måter å forbedre kommunegrensa for Oslo, slik at
piggdekkavgiftssiden til Oslo kommune kunne få en mer nøyaktig grense.
Fortsatte i går og kom faktisk i mål. :)

Etter å ha blitt sendt litt rundt, kom jeg i kontakt med en som
fortalte litt om hvordan grensen i Oslo er definert, og at det ikke
var helt enkelt å manuellt gjenskape den på bakken.  Den beste ideen
fra denne samtalen var å slå opp via norgeskart.no hvilke eiendommer
som grenset til kommunegrensa, og så be om innsyn i matrikkelen for
hver av disse eiendommene for å se hvordan eiendomsgrensen er
definert.  Det kunne også være mulig å finne grensesteiner i
terrenget, men han visste ikke om noen publisert liste over hvor slike
steiner befinner seg, så det blir å gå litt på lykke og fromme.  En
ide som kom opp var å sjekke veidatabasen etter slik informasjon, da
denne kanskje var enklere å få ut informasjon fra enn andre datakilder
hos kartverket.  Spesifikt så kunne en kanskje få ut informasjon om
hvor veier byttet kommunegrensen, og slik forbedre nøyaktigheten der
det betyr noe for pikkdekk-avgiftskartet.

Fulgte så opp denne nye ideen, og snakket med Oddleiv Skilbrei som
fortalte at jobben med å hente ut slik informasjon var triviell, men
han kunne ikke avgjøre om det var OK å dele ut uten
bruksbegrensninger.  Jeg forklarte at det var viktig for meg at det
ikke var noen bindinger til bruken, da målet jo var å laste
informasjonen inn i OpenStreetmap, og OSM f.eks. tillater kommersiell
bruk.  Ble sendt videre og kom til slutt til en som sa at vi kunne få
punktene fra veidatabasen der veier inn og ut av oslo krysset
oslogrensen.  Hurra.  Nå kan vi fikse Oslogrensen på disse punktene, i
hvert fall. :)

Må innrømme at kartverkets folk var svært imøtekommende og hjelpsomme.
Alle jeg snakket med hadde hørt om OpenStreetmap.org, og var
interessert i å bidra innenfor de rammene de hadde. :)

Er det noen som har peiling på SOSI og har tid og lyst til å se på
denne fila og forbedre oslogrensa?  Vet ikke når jeg raskt rekker å gå
strukturert igjennom dette selv. :/

Oddleiv forsøkte å sende epost til kart at nuug i går med disse dataene,
men av en eller annen grunn er ikke denne eposten kommet frem.  Han
videresendte den til meg i dag, og her er kopi av hans epost.