[NUUG kart] markering av byer

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Wed Jul 20 22:35:31 CEST 2011

On Wed, 20 Jul 2011 22:11:48 +0200, Bjørn Kvisli <bjorn.kvisli at gmail.com>
wrote:
> Hei
>
> Jeg ser på våre to nyeste byer: Moelv og Brumunddal.  Begge er merket
> place=town, men Moelv er markert med et punkt, mens Brumunddal er
> markert med
> et område.
>
> I mapnik vises navnet Moelv, mens navnet Brumunddal ikke er å se. I
> osmarendrer vises begge navnene. Ettersom de fleste norske bynavn
> allerede
> vises i mapnik, trekker jeg den konklusjonen at det er vanlig å markere
> byer
> [...]

Wikien sier at place=town kan være både node og område.
I Brumunddals tilfelle er det et område:
	- http://www.openstreetmap.org/browse/way/85883526
	- http://open.mapquestapi.com/nominatim/v1/details.php?place_id=76430721
Moelv derimot er en node:
	- http://www.openstreetmap.org/browse/node/298010354
	- http://open.mapquestapi.com/nominatim/v1/details.php?place_id=1437967

Sånn i utgangspunktet ville jeg vel kanskje ikke si at den ene er noe mer
feil eller riktig enn den andre.
Det er vel rendreren som gjør at det blir slik. På Osmarender må du jo
også helt ut på zoom=11 for at
navnet skal synes for Brumunddal. Lenger inn er det bare Moelv/Hamar osv.
som er synlige.

--
MVH
Hans Olav Skogstad