[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Mon Jun 27 20:09:01 CEST 2011

On Mon, 27 Jun 2011 17:53:42 +0200, Hans Olav Skogstad
<elgvenn2 at online.no> wrote:

> Slik jeg tolker wikisiden vår, så regner med det har noe med om det er
> motorveg eller motortrafikkveg.
> Skilt 502 brukes jo som illustrasjon på highway=motorway.
>
> jfr
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Norwegian_roads
> og
> http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskil
>

> Liste over norske motorveger:
> http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier
> Som du kan se varierer E18 gjennom Oslo mellom motorveg og
> [...]

Og etter å ha sett hva
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Motorway#International_equivalence
betegner som highway=motorveg i Norge, så ble jeg plutselig usikker på om
jeg har tolket dette riktig. I følge denne er både motorveg og
motortrafikkveg mulige highway=motorway.

Riktig merking på openstreetmap i norge blir da (muligens??), skal man
sammenfatte norske openstreetmap wiki og motorway siden:
- Europaveg, motorveg eller motortrafikkveg, highway=motorway
- Europaveg, ikke motorveg og ikke motortrafikkveg, highway=trunk
- Riksveg (nummerert veg på grønn bakgrunn), highway=trunk
osv
Betyr det at en Riksveg i motorvegstandard alltid skal være highway=trunk
selv om den hadde oppfylt highway=motorway hvis den hadde hatt E-nr?
Dette gjelder vel i såfall http://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_190 (som
jeg forøvrig ser er feilaktig merket som E6 på openstreetmap) m.fl.

Slik det faktisk er merket rundt om i Norge, så ser det ut til at
highway=motorway kun er brukt på motorveg, og ikke på motortrafikkveg...
Er det kanskje heller den norske openstreetmap wikien som burde vært
oppdatert til å si at riksveg av type motorveg også bør merkes
highway=motorway og at europaveg av type motortrafikkveg bør merkes
highway=trunk??

--
MVH
Hans Olav Skogstad