[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Mon Jun 27 20:32:02 CEST 2011

On 2011-06-27, at 20:09, Hans Olav Skogstad wrote:

> Og etter å ha sett hva
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Motorway#International_equivalence
> betegner som highway=motorveg i Norge, så ble jeg plutselig usikker på om
> jeg har tolket dette riktig. I følge denne er både motorveg og
> motortrafikkveg mulige highway=motorway.

Jeg har alltid tolket dette dithen at det eneste fornuftige er at highway=motorway er det som offisielt er motorvei (hvorfor gjøre ting vanskelig?) altså merket med dette skiltet: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:No_sign-MotorwayStart_Duel-502.png

highway=trunk har jeg alltid ment var stamveier, altså det som etter endringene i 2010 ble værende europaveier og som skal skiltes med grønne veinummerskilt, bortsett fra det som er motorveier som tagges som det i stedet.

Å kalle alle europaveier i norge for motorway blir i mine øyne helt tullete siden det er et ganske veldefinert begrep som innebærer en _helt_ annen veistandard enn hva mye av norges europaveier har.

> Slik det faktisk er merket rundt om i Norge, så ser det ut til at
> highway=motorway kun er brukt på motorveg, og ikke på motortrafikkveg...

Det stemmer med hvordan jeg har forstått det.

> Er det kanskje heller den norske openstreetmap wikien som burde vært
> oppdatert til å si at riksveg av type motorveg også bør merkes
> highway=motorway og at europaveg av type motortrafikkveg bør merkes
> highway=trunk??

Ja, eller for å forenkle enda mer:
* Veier skiltet med skiltnr. 502 er motorvei.
* Europaveier og riksveier som skal ha grønne veinummeskilt er trunk.

Når det gjelder E18 gjennom Oslo var den hvertfall tidligere flittig endret mellom motorvei, motortrafikkvei og bare en vanlig europavei (stamvei). I stedet for å blindt endre etter en annen datakilde som godt kan ta feil foreslår jeg at noen faktisk kjører en tur gjennom sentrum og noterer seg hvor skiltene sier den endrer status, ref «on the ground rule».

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre
bob at cakebox.net