[NUUG kart] Stengsel i sykkelveger

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Tue Jun 28 13:57:39 CEST 2011

On 24. mai 2011 10:18, Trond Engen wrote:

> Barrier=gate oppfatter jeg som full port. Jeg har brukt det på porter
> inn til kolonihager. barrier=bump_gate passer på noen bussbommer jeg har
> sett, og det er kanskje det nærmeste vi kommer. Men det egentlige
> problemet er vel at vi burde skille det tekniske (mekanismen) fra det
> funksjonelle (i hvilken grad vegen er stengt; hvor mye, for hvem og evt.
> når). Kanskje løsninga er å slenge på noen gang- og sykkeldefinisjoner
> for å vise at fotgjengere og syklister slipper gjennom uten vansker.

barrier=bollard er fint. En slik sperring er alltid åpen for
sykkel/fotgjenger, og alltid stengt for bil. Egentlig jernstenger som
står litt for tett for biler, men også greit nok hvis veien er sperret
med en stor stein eller sementblokk på midten.

barrier=gate kan stenges for syklister også. Men i Norge er det meste
åpent, en del andre steder har mer private veier.

Helge Hafting