[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jun 29 00:00:43 CEST 2011

[Gustav Foseid]
> Verkshøyde har de nok ikke, men de juridiske problemstillingene
> ligner veldig på spørsmålet rundt kommunegrensene. Vi vet hva
> Kartverket mener om det.

På hvilken måte ligner de?

For Se Eiendom er jo datasettet allerede publisert på Internet og jeg
diskuterer å hente ut en brøkdel av Matrikkel-databasen og kombinere
denne brøkdelen på en måte som gjenskaper kommunegrensene, mens når
det gjelder kommunegrenser spør en jo om å få tilgang til et datasett
en ikke har tilgang til i dag?  Resultetet blir kanskje det samme, men
jeg mistenker jussen i det er ganske forskjellig.

Hvis hver enkelt eiendomsgrense ikke har verkshøyde, så er det jo
faktaopplysninger i en database og det er jo ikke snakk om å kopiere
hele eller signifikante deler av databasen.  Da burde ikke
databasevernet brytes, og jeg klarer ikke helt å se hvilket
opphavsrettslig vern som kan være igjen.

API-et til Se Eiendom gir en tilgang til geometrien til eiendommene,
så det burde være trivielt å gjenskape eiendomsgrensene som følger
kommunegrensen på dette viset, og en trenger antagelig bare noen få av
eiendomsgrensene i Matrikkelen for å gjøre dette.

Vennlig hilsen,