[NUUG kart] OpenStreetMap på Goopen 2011

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Mar 23 06:54:15 CET 2011

[Kai Stian Olstad]
> Men hvis jeg forsto det riktig, var det bare noen 10-talls millioner
> som utgjorde forskjellen mellom frislipp eller ei. Stemmer det burde
> de fått den ekstra bevilgningen, for samfunnsverdien av frislippet
> vil være mye høyere enn det summen.

Jeg minnes sjefen for mysql, som sa at hans mål var å ta
milliardindustrien for databaser og gjøre den om til en
millionindustri for databaser.  Slik jeg ser det gjør OpenStreetmap
det samme med kartindustrien, og jeg tror de som håper på å kunne
fortsette å selge kart lever i en drømmeverden de snart kommer til å
vokne fra.

Jeg tror dermed at hvis vi venter litt mer, så vil inntjeningen til
kartverket være så redusert at "frislipp-kostnaden" vil være
ikke-eksisterende.

Kartverkets valg i dag er om de skal være relevante eller irrelevante
for nyskapningen rundt kart i Norge, og hittil har de valgt å være
irrelevante.  Etter gårdagens debatt er jeg trygg på at de vil velge å
være irrelevante en stund fremover, og at vi må tvinge frem enhver
frigjøring av data uten bruksbegresninger.

Vennlig hilsen,