[NUUG kart] OpenStreetMap på Goopen 2011

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Wed Mar 23 08:02:50 CET 2011

2011/3/23 Kai Stian Olstad <kart at olstad.com>:

> Men hvis jeg forsto det riktig, var det bare noen 10-talls millioner som
> utgjorde forskjellen mellom frislipp eller ei.

det er en forenkling: jeg tviler på at Kartverket er i stand til å
frislippe data rent teknisk.

personlig tror jeg det skyldes mennesker (som Erik Bolstad også
påpekte i går da han snakket om yr.no): mange som jobber på Kartverket
har militær bakgrunn, hvor opplæring er å adlyde og følge
beslutningshierarkier. altså ikke en organisasjon som pusher
departementet sitt hardt.

argumentasjonen til Kartverket er også veldig passiv, mener jeg: det
koster 800 mill. å drive Kartverket og de får 600 mill. fra
statsbudsjettet. altså mangler 200 mill.

er Kartverket et offentlig forvaltingsorgan eller en heleid statlig
kommersiell virksomhet tilsvarende Statoil?

de har allerede noe grunnlag som er fritt, og det markedsføres knapt
fra websidene. jeg lurer på hvorfor: det kan da umulig ta mer enn en
times tid å lage en egen side med innhold over det som er fritt og en
side for de av disse som ikke har det enda? jeg er kjent med at de har
frigitt: N5000, skjermkartografi, tilecache, WMS*, standard for
symboler i turkart.

i tillegg mener jeg IT-bransjen gjør dumt i å argumentere om at man
skal frislippe kartdata (underforstått alt). man bør være mer konkrete
på hva man ønsker, mener jeg, og hvordan. feks vil sikkert et API for
Sentralt Stedsnanvregister (SSR) gjøre stor forskjell for mange
utviklere. for oss vil en tilecache med høydekurver og terrengskygge
være veldig nyttig. tillatelse til å trace OSM etter Norge i bilder
vil også ha stor betydning. det behøver ikke å bety at hvem som helst
skal bruke NiB til hva de vil.