[NUUG kart] Import av Pilegrimsledene fra Naturbase

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon May 16 21:51:03 CEST 2011

jeg synes det er veldig bra at du legger inn disse dataene.

2011/5/16 Ole Jørgen Brønner <olejorgenb at yahoo.no>:
> Da Naturbase[1] visstnok skal være en mulig datakilde og mye av pilegrimsledene[2] ikke er inne i OSM, tenkte jeg å forsøke meg på en import. Må være semi-manuell selvfølgelig, siden mange av veiene/stiene allerede er inne.

merk at jeg plukket noe av Gudbrandsdalsleden og Romeriksleden herfra.
sjekk/oppdater taggingen av disse slik at vi er samkjørte.

feks

strekket over Krokskogen manglet helt i Naturbase.
jeg kjenner noe av den og har lagt til det.

> Slik jeg har gjort det hittil er:
> 1. Laste ned shp filer i UTM sone 32 (så ut som om dette ble rett utifra et oversiktskart over sonene) fra [1]
> 2. Konverter disse til osm data med shp-to-osm med rules.txt[3]

alternativt ogr2osm.py, lag også en GPX.

> 3. Åpner i JOSM, oppretter en ruterelasjon, og følger veien litt etter litt.

åpne GPX og OSM, høyreklikk på GPX, velg download from OSM along track.

> Der det er åpenbart at veien/stien allerede finnes, splitter jeg og bruker den eksisterende veien. (legger den til i ruterelasjon). Hvis jeg er litt i tvil om det er en separat sti ved siden av eller ikke, sletter jeg ikke veien fra natubase, men tagger den heller ikke med highway=.

men lar den være en del av relasjonen?

> 4. Tagger så alle nye veier med highway=path, og en fixme= som sier at klassifiseringen ikke er sikker. Eksempel: http://www.openstreetmap.org/browse/way/113200067

highway=road er ment for ukjent vei.

> Eksempel på ruterelasjon: http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1585449

jeg laget en relasjon til å putte alle Pilgrimsledene i:

> B. Noen av veien fra shape filene bruker forholdsvis mange noder. Er det ønskelig å kjøre en simplify-way på disse?

jeg mener det, feks simplify-way.max-error=0.5-1 vil ta vekk mye og
fortsatt være innenfor GPS'ers nøyaktighet. en del av dataene her
stammer vel fra GPS, tror jeg.

> Tilslutt noe jeg kom over under importen: Grong (http://www.openstreetmap.org/?lat=64.4607&lon=12.3185&zoom=14&layers=M) ser ut til å være kartlagt på en noe rar måte, da nesten alle veien er uforbundet. (er ikke synlig på det renderte kartet) Så hvis noen føler for litt QA.. :)

send PM til vedkommende bruker.