[NUUG kart] Import av Pilegrimsledene fra Naturbase

Ole Jørgen Brønner olejorgenb at yahoo.no
Tue May 17 17:05:08 CEST 2011

> merk at jeg plukket noe av Gudbrandsdalsleden og Romeriksleden herfra.
> sjekk/oppdater taggingen av disse slik at vi er samkjørte.
>
> feks
> http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1200009
>
> strekket over Krokskogen manglet helt i Naturbase.
> jeg kjenner noe av den og har lagt til det.
> http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1370273

Ja, jeg så at det var noe som allerede var inne. Tror det var en av de relasjonene jeg tok utgangspunkt i for tagging, men skal sjekke igjen.

> alternativt ogr2osm.py, lag også en GPX.

Er det noen store forskjeller? Ser ut til at shp-to-osm fungerte helt greit. Laste GPX opp også da?

> men lar den være en del av relasjonen?

Hm, ja ser jeg har gjort det. Var vel egentlig ikke bevisst. Det er kanskje bedre å la det være et hull, så er det lettere å se at det mangler noe.

> highway=road er ment for ukjent vei.

Ja, men store deler er vel ganske sikkert path/track. Regner med at de fleste strekkene som går på skikkelig vei allerede er inne? Road tegnes jo veldig som en, vel, vei, men kan jo bruke den allikevel. (man bør vel helst jo ikke mappe for renderingen)

> jeg laget en relasjon til å putte alle Pilgrimsledene i:
> http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1370274

Den er god. Skal legge til rutene der.

> jeg mener det, feks simplify-way.max-error=0.5-1 vil ta vekk mye og
> fortsatt være innenfor GPS'ers nøyaktighet. en del av dataene her
> stammer vel fra GPS, tror jeg.

Skal eksperimentere litt og se.

> send PM til vedkommende bruker.

Done.