[NUUG kart] Bussholdeplasser Østlandet (Trafikanten import)

Trond Engen trond at engen.priv.no
Tue May 17 23:34:43 CEST 2011

[Og igjen sendte jeg svar til avsender isteden for til lista. Sløvsekk.]

Vidar Gundersen:

> hei,
> jeg har brukt tre-fire timer på å håndplukkimportere bussholdeplasser
> i områder uten noen stopp fra før. det gjenstår nå mer nitidig
> fletting av holdeplasser (metadata) i tettsteder hvor en del buss er
> kartfestet fra tidligere.
>
> punktene grupperer seg rundt disse tettstedene:
>
> - Oslo, Lillestrøm, Kjeller (mye!)
> - Skien

De er nok mine. Jeg merka av noen busstopp i Skien da jeg begynte med
dette for et par år siden, men jeg ga meg fordi jeg mente det ville være
bedre å gå via busselskapet. Men det fikk jeg ikke rota meg til. Så takk.

(Fins bussrutene også så hadde det være nyttig. Jeg hadde en idé om at
det ville gå an å utstyre bussjåfører med GPS for å få spor på alle
rutene, men bestemte meg for at selskapet allerede burde ha det.)

> - Vestfoldbyene
> - Moss og Son
> - Halden
> - Ski, Ås, Enebakk, Langhus
> - Drammen, Hokksund, Kongsberg
> - Gjøvik (og Biri, Lillehammer)
> - E16, bussrute 160 eller 659 er lagt inn med mange stopp
> - Rv 7 ved Gol, bussrute 301
>
> noen som kan hjelpe til?

Jeg har så vidt begynt å se på Skien. Det ser ut som at
- mange busstopp er lagt inn med Trafikantens data som kilde uten at jeg
kan huske å ha satt dem. Stas.
- noen av mine har fått navn (og har nå Trafikanten som kilde). gså stas.
- noen av mine står fortsatt uten navn og kilde.
- noen jeg mente å ha merka av mangler. (Bare en observasjon; det har
neppe noe med dette å gjøre.)
- mange busstopp mangler hos Trafikanten. (Legger du inn Skien manuelt
akkurat nå?)
- at Trafikantens data har ett felles koordinatpunkt for busstopp på
begge sider av vegen. Det er i så fall litt plagsomt.

> jeg er ikke helt sikker på effektiv arbeidsmetodikk, men jeg har valgt
> ny node (med Trafikanten data) først, så eksisterende og trykket m (i
> JOSM), slik at tags kopieres til eksisterende node.

Dette er jeg nesten sikker på at jeg skjønte, så jeg kan prøve, men jeg
kan ikke finne noen dobbeltpunkter. Har du et eksempel?

--
Trond Engen