[NUUG kart] Bussholdeplasser Østlandet (Trafikanten import)

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Wed May 18 00:01:03 CEST 2011

2011/5/17 Trond Engen <trond at engen.priv.no>:

> (Fins bussrutene også så hadde det være nyttig. Jeg hadde en idé om at det
> ville gå an å utstyre bussjåfører med GPS for å få spor på alle rutene, men
> bestemte meg for at selskapet allerede burde ha det.)

rutenummer er inkludert i route_ref -taggen, slik at det er lett å
søke opp og legge til en route=bus relasjon og deretter plukke veier.
de fleste ruter er lette å dedusere, men jeg har slitt litt med
bybusser.

> Jeg har så vidt begynt å se på Skien. Det ser ut som at
> - mange busstopp er lagt inn med Trafikantens data som kilde uten at jeg kan
> huske å ha satt dem. Stas.

for å klargjøre hva jeg har gjort: jeg har plukkimportert for å fylle
igjen huller der det ikke var bussholdeplasser inne fra før.

> - noen av mine har fått navn (og har nå Trafikanten som kilde). gså stas.

det skal ikke jeg ha kred for.

> - noen av mine står fortsatt uten navn og kilde.

ja, dette må flettes og jeg har ikke lastet opp disse til databasen
enda. det er igjen ca 1000 stopp av Trafikanten dataene som er
"duplikater" og rundt halvparten av disse i Oslo.

jeg tenker å legge resten ut her, og håper noen vil ta tak i det:
http://www.vidargundersen.com/buss/

det beste er å merge nodene eller kopiere tags over på eksisterende node.

> - mange busstopp mangler hos Trafikanten. (Legger du inn Skien manuelt
> akkurat nå?)

nei.

> - at Trafikantens data har ett felles koordinatpunkt for busstopp på begge
> sider av vegen. Det er i så fall litt plagsomt.

ja.
Bent Flyen sa at de hadde koordinat for hver skiltstolpe, men dataene
som er tilgjengelig i API'et deres viser seg altså å ha ett felles
punkt. men: istedetfor 5000 bussholdeplasser, har vi nå 50000.