[NUUG kart] Historiske kart (ferdig versjon :)

Ole Jørgen Brønner olejorgenb at yahoo.no
Sat May 21 21:54:40 CEST 2011

Ups.. må ha kommet borti noe å sendte før jeg var ferdig :)

Har en del gamle kart tilgjengelig, og i den sammenheng tenkte jeg å undersøke hva som allerede var scannet inn.

http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2010-June/001741.html (bekrefter at kart over 70år er uten bruksbegrensning)
http://www.statkart.no/nor/Land/Fagomrader/Historiske_kart_og_arkiv/Historiske_kart/ (ferdigscannet kart kan kjøpes fra kartverket)

Men mest interessant:

Siterer http://www.statkart.no/nor/Land/Fagomrader/Historiske_kart_og_arkiv/Historiske_kart/
> AMTSKART: De første viktige trykte kartene kom med amtskartene. Produksjonen av disse startet i 1826 og var i salg helt frem til 1917. De første kartene i denne serien omfattet Østfold (Smaalenene) deretter fulgte Akershus, Hedmark, Vestfold osv. Denne serien ble produsert i målestokk 1:200 000.
Så disse bør da være fritt fram å bruke?

Det viser seg at hele(?) denne serien er tilgjengelig via norgeskart.no
Gå til http://www.norgeskart.no og ekspander "Historiske kartserier" i menyen til venstre.

I følge [1] bør det være tilgjengelig via WMS også, men ser ikke noen beskrivelse av tilgang.

[1] http://www.norgeskart.no/adaptive2/default_metadataDisplay.aspx?layerId=68

--
Ole Jørgen Brønner