[NUUG kart] Historiske kart (ferdig versjon :)

Bjørn Kvisli bjorn.kvisli at gmail.com
Sat May 21 22:28:01 CEST 2011

 Lørdag 21. mai 2011 21.54.40 skrev Ole Jørgen
Brønner :
> Ups.. må ha kommet borti noe å sendte før jeg
var ferdig :)

> Har en del gamle kart tilgjengelig, og i den
sammenheng tenkte jeg å
> undersøke hva som allerede var scannet inn.
>
> http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2010-
June/001741.html (bekrefter at

http://www.statkart.no/nor/Land/Fagomrader/Historiske_kart_og_arkiv/Histor
> iske_kart/ (ferdigscannet kart kan kjøpes fra
kartverket)

> Men mest interessant:
>
> Siterer

http://www.statkart.no/nor/Land/Fagomrader/Historiske_kart_og_arkiv/Histor
> iske_kart/

med amtskartene.
salg helt frem til 1917.
Østfold (Smaalenene) deretter
serien ble produsert i

> Så disse bør da være fritt fram å bruke?

Kan vi også bruke dem fra norgeskart.no  Jeg er
interessert i å legge inn gårdsnavn i Røyken og
Hurum. Gårdenes beliggenhet finner jeg, men det er
ikke alltid så  lett å finne navnet  på en slik måte at
jeg kan legge det inn i osm. Disse gamle kartene
ville være tiø hjelp.

-Bjørn

> Det viser seg at hele(?) denne serien er
tilgjengelig via norgeskart.no
> Gå til http://www.norgeskart.no og ekspander
"Historiske kartserier" i
> menyen til venstre.
>
> I følge [1] bør det være tilgjengelig via WMS også,
men ser ikke noen

http://www.norgeskart.no/adaptive2/default_metadataDisplay.aspx?layerId=68