[NUUG kart] Historiske kart (ferdig versjon :)

Edward Welbourne eddy at opera.com
Tue May 24 22:53:04 CEST 2011

> Det å scanne inn eit bilde er det samme som å kopiere det. ...

Det er jeg ikke helt sikker om: å scanne skaper ikke en kopi av det
som man hadde på papir.  Det skaper noe digital, hvor det på papir er
analog; det nytt er det best man kan gjøre i digital formattet til å
se ute så nær som mulig til kartet.  Men kansje å scanne er nå så
vannlig det er forstod some et slags kopiering.  Hvis digital
versjonen er i et vektor format, some SVG eller shapefile, har man
gjørt sikkert mer enn en vanlig scannerer; hvor er grensen mellom det
som er bare en kopi og det som inneholder noe nytt ?  Jeg vil heller
ikke vær den anklagede i det rettsaket som svarer dette spørsmålet !

> Det som er uklart for meg er om me kan bruke metainformasjonen som
> ligg i karta. Kartverket har ikkje berre scanna inn karta, dei har
> justert dei etter koordinatsystema som er i bruk i dag. Eg veit
> ikkje kor mykje arbeid kartverket har gjort eller kor mykje av det
> som stod på dei orginale karta. Det kan muligens vere dette som
> kartverket meiner er åndsverket som har rett til beskyttelse fra
> 2007.

Så lenge det de har publisert er mer en bare en kopi, har de skapt noe
nytt.  Hvis de har publisert, også eller som del av noe mer, an enkelt
kopi av kartet (som de løver er bare en kopi), så kan det brukes; men
hvis de har konvertert det fra en pixel-format til en vektor-format må
jeg mistenke at det er ikke så enkelt.

	Eddy.