[NUUG kart] Historiske kart (ferdig versjon :)

Edward Welbourne eddy at opera.com
Tue May 24 23:44:25 CEST 2011

> [Edward Welbourne]
[Petter Reinholdtsen]
> Har du en troverdig kilde på at den hypotesen, dvs. at en kan
> nullstille tidspunktet et verk faller i det fri ved å ta et nytt
> bilde?

Hvis du har et opprinelig kopi kommer det sikkert ut fra
åndsverksvernet; men de som publiserer noe nesten altid gjøre noen
endring i detaljer i hvert nytt oppgave.  Så får de åndsverksrett i
endringene.  Etter at det først oppgave (kartet på papir) er ute i det
fri, man kan fritt bruk *det* - men, hvis man publiserer noe basert av
det nytt oppgave (datafilen), må man vær forsiktig til å bruke bare
det som står i det først (som man har lov til å bruk) og ikke det som
vær nytt i kilden man faktisk bruker.  Vet du hvilken deler av
datafilene er ikke bare kopiert ?

Historisk har forleggerer brukt deres åndverksrettigheter i [lang=en]
typesetting [/en] (jeg kan ikke finne oversettelse) i rettsakene mot
de som har kopiert en nytt oppgave (helt til typesetting) av bøker
hvor innholdet er i det fri.  Jeg synnes de kan hevde at digitising er
like til typesetting.  Hvis du scanner selv kartene, er du trygg; men
hvis du bruke deres scan, må du vær forsiktig til å bare bruke, av
inneholdet, det som faktisk står også på 70 år gammelt papir.  Ellers
må du har lov av kartverket til å bruke deres scan.

Så jeg sier ingenting om å nullstille frihet av de historiske kartene;
bare at de kan har åndverksrettigheter i deres digital oppgave av det,
som er ikke så gammelt.  Hvis du kan vise at det er akkurat bare en
kopi av kartene, ingen problem: men hvordan kan du gjøre det ?

> Fant litt bakgrunnsinfo på

Hvis man tar et bilde av Mona Lisa, så får man åndsverksrettighettene
i photographen (mens, sikkert, Mona Lisa selv står i det fri alle
sammen); så det er faktisk et eksempel om hvordan et slags "kopi" kan
kom under åndsverksvern.  Alle forleggerer av kunstbøkene bruk det -
og betaller photographerne for rettighet til å bruke deres bildene av
gamle kunsverkene som er i det fri.  Ingen har åndsverksrettighetter i
Mona Lisa, men Louvre har åndsverksrettighetter i bildene de selger
som postkortene av Mona Lisa.  Det er litt rart, men det er hvordan
lovene har utviklet seg når bare forleggererne stemmer i lovenes
endring.

	Eddy.