[NUUG kart] Historiske kart (ferdig versjon :)
Edward Welbourne
eddy at opera.com
Tue May 24 23:44:25 CEST 2011
> [Edward Welbourne]
>> Det er ikke viktig at de brukt tid eller penger: bare at de skapte
>> noe nytt - en datafile, i stedet for noe blekk på papir - så er
>> åndverksrettighetene deres og løper fra da de gjørt det.
[Petter Reinholdtsen]
> Har du en troverdig kilde på at den hypotesen, dvs. at en kan
> nullstille tidspunktet et verk faller i det fri ved å ta et nytt
> bilde?
Hvis du har et opprinelig kopi kommer det sikkert ut fra
åndsverksvernet; men de som publiserer noe nesten altid gjøre noen
endring i detaljer i hvert nytt oppgave. Så får de åndsverksrett i
endringene. Etter at det først oppgave (kartet på papir) er ute i det
fri, man kan fritt bruk *det* - men, hvis man publiserer noe basert av
det nytt oppgave (datafilen), må man vær forsiktig til å bruke bare
det som står i det først (som man har lov til å bruk) og ikke det som
vær nytt i kilden man faktisk bruker. Vet du hvilken deler av
datafilene er ikke bare kopiert ?
Historisk har forleggerer brukt deres åndverksrettigheter i [lang=en]
typesetting [/en] (jeg kan ikke finne oversettelse) i rettsakene mot
de som har kopiert en nytt oppgave (helt til typesetting) av bøker
hvor innholdet er i det fri. Jeg synnes de kan hevde at digitising er
like til typesetting. Hvis du scanner selv kartene, er du trygg; men
hvis du bruke deres scan, må du vær forsiktig til å bare bruke, av
inneholdet, det som faktisk står også på 70 år gammelt papir. Ellers
må du har lov av kartverket til å bruke deres scan.
Så jeg sier ingenting om å nullstille frihet av de historiske kartene;
bare at de kan har åndverksrettigheter i deres digital oppgave av det,
som er ikke så gammelt. Hvis du kan vise at det er akkurat bare en
kopi av kartene, ingen problem: men hvordan kan du gjøre det ?
> Fant litt bakgrunnsinfo på
> <URL: http://www.culturekiosque.com/art/news/davincicode_pictures_monalisa.html >.
Hvis man tar et bilde av Mona Lisa, så får man åndsverksrettighettene
i photographen (mens, sikkert, Mona Lisa selv står i det fri alle
sammen); så det er faktisk et eksempel om hvordan et slags "kopi" kan
kom under åndsverksvern. Alle forleggerer av kunstbøkene bruk det -
og betaller photographerne for rettighet til å bruke deres bildene av
gamle kunsverkene som er i det fri. Ingen har åndsverksrettighetter i
Mona Lisa, men Louvre har åndsverksrettighetter i bildene de selger
som postkortene av Mona Lisa. Det er litt rart, men det er hvordan
lovene har utviklet seg når bare forleggererne stemmer i lovenes
endring.
Eddy.
More information about the kart
mailing list