[NUUG kart] hjelp til osm-tegning

Arne Johannessen arne at johannessen.de
Fri Nov 4 15:46:01 CET 2011

fred wrote:

> Er det mulig å kontakte noen kommuner direkte eller er det allerede gjort?
> Kan kanskje tenkes at de sitter med egne flyfoto de kan være villige til å
> dele?

Dette var tilfellet med en av de tyske kartverker (LVA). De var villige til å dele flyfoto med OSM i en begrenset periode som "test", og har fått massevis digitalisert data tilbake fra oss. Siden flyfoto er hverken åndsverk eller database var det forholdsvis enkelt å få avtale med LVA-et, men likevel har testen ikke blitt utvidet så vidt jeg vet.

Du kan prøve å kontakte norske kommuner og spørre dem.

Men der finnes andre aktører som også har flyfoto. I Tyskland er nå bildene fra Aerowest GmbH gratis tilgjengelig, og der er lovlig å benytte disse flyfotoene for å forbedre OSM. Se <http://wiki.osm.org/wiki/Aerowest> (bare på tysk).

> Og er det mulig å finne bilder, kalibrere dem og så tegne etter dem?

I tilfelle Aerowest er import i f. eks. JOSM og tracing _ikke_ tillat, men å skrive ut flyfoto, tape dem ved siden av skjermen og benytte dem på den måten mens man jobber i JOSM er helt greit ("freie Benutzung").

Kanskje vi kan finne en bedrift som har flyfoto av Norge og gir oss lignende tillatelse?

Hilsen,
Arne

--
Arne Johannessen