[NUUG kart] Overgang til ODbL

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Sun Nov 20 20:33:13 CET 2011

On Sun, 20 Nov 2011 18:24:20 +0100, Håkon Stordahl <hakon at stordahl.org>
wrote:

> Hallo. Det ser ut til at det nå er bestemt en dato for siste fase i
> overgangen til ODbL:
>
> http://blog.osmfoundation.org/2011/11/16/odbl-progress/
>
> Lista http://odbl.de/norway.html viser at det er endel brukere som ikke
> har akseptert de nye betingelsene vedrørende ODbL. Slik jeg forstår det
> vil bidrag fra disse brukerne på en eller annen måte bli fjernet fra OSM
> innen denne datoen, selv om jeg ikke har klart å finne ut nøyaktig hva
> som er kriteriene for sletting.
>
> (...)

Blir data som disse brukerene har tegnet først slettet, eller blir kun
data der de er siste redigerer slettet?
Hvis alle førstedata blir borte uansett redigering etterpå, har vi jo et
problem.
Hvis alle data som vedkommende er siste redigerer på, går det an å
"touche" data slik at noen andre brukere blir siste endrer og på den måte
"redde" data? Vet hvertfall at http://hdyc.neis-one.org/ klarer å se
antall nodes/ways/relations som brukere er siste redigerer på, så det går
kanskje ann å få ut id-en også? Hvordan man angriper det derfra er litt i
det blå for meg dessverre. :-)

--
MVH
Hans Olav Skogstad