[NUUG kart] ASTER DEM fra NASA

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Wed Oct 19 18:47:21 CEST 2011

On Wed, Oct 19, 2011 at 05:58:13PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Trond Michelsen]
> Hva gjør at du mener disse vilkårene gjelder i stedet for de som en
> finner på <URL: https://lpdaac.usgs.gov/about/citing_lp_daac_and_data >?

Ikke annet enn at jeg trodde "Vilkår for ASTER data" betyr at
vilkårene gjelder ASTER data.

> SÃ¥ vidt jeg kan se omhandler
> må bestilles, mens vi vel her snakker om datasett som kan lastes ned
> uten å godta ekstra vilkår.

Jeg fikk inntrykk av at selve nedlastingsprosessen her ble regnet som
en "bestilling", men det er selvfølgelig godt mulig jeg tar feil.

> Det er dermed ikke klart for meg hvilke av disse vilkårene som
> gjelder for de ASTER-datasettene som kan lastes ned.  Hva gjør at
> du konkluderer som du gjør?

Jeg har vel strengt tatt ikke konkludert med noe som helst. Jeg prøver
i hvert fall ikke å hevde at dataene ikke kan brukes i OSM. Jeg mente
bare at disse betingelsene så ut til å innebære flere restriksjoner
enn det første post antydet, så da ville det sikkert være greit å være
oppmerksom på dem. Nå som du har lest betingelsene og konkludert med
at OSM fritt kan bruke dataene slik dere vil, så er alt vel for min
del.

--
Trond Michelsen